Pelaksanaan Condition Based Monitoring and Assessment (CBMA) di dalam TLDM bukan perkara yang baharu, malah pendekatan ini telah bermula sejak tahun 1997 di KD JEBAT menggunakan kaedah Condition Based Monitoring (CBM).
Namun, kelangsungan CBM tidak dapat diteruskan kerana metodologinya yang diadaptasi secara terus daripada industri lebih bersifat lab result dan data analysis. Berdasarkan kelemahan yang dikenal pasti, TLDM kini melaksanakan CBMA, di mana penilaian (assessment) diperlukan untuk mengetahui sebab (root cause) sesuatu anomali hasil kajian makmal.
Pelaksanaan CBMA adalah kesinambungan terhadap pendekatan CBM sebelum ini. Inisiatif ini penting bagi memastikan pelaksanaan strategi selenggaraan yang berkesan dan efektif dapat dicapai, berbanding pematuhan kepada Planned Maintenance (PM) dan Corrective Maintenance (CM) secara konvensional semata-mata.
Tim CBMA telah ditubuhkan di Cawangan Penguasa Kejuruteraan Armada (CPKA), selaras dengan inisiatif menjadikan CPKA sebagai Centre of Excellent for Naval Engineering (CoENE). Pelbagai peralatan yang sedia ada dalam perkhidmatan telah dikumpul dan dioptimumkan penggunaannya bagi menjayakan inisiatif tersebut.
Semenjak diwujudkan pada awal tahun 2019, tim CBMA telah berjaya mengesan tanda-tanda awal kerosakan sebelum ianya berlaku. Selain itu, CBMA telah berjaya membangunkan pangkalan data pengoperasian peralatan kapal untuk menjadi rujukan masa hadapan.
Sumber : Bahagian Kejuruteraan, Markas Tentera Laut
Artikel : Kdr Ir. Ts. Ng Keng Lip TLDM
MARKAS TENTERA LAUT, WISMA PERTAHANAN, JALAN PADANG TEMBAK, 50634 KUALA LUMPUR
Emel : webmaster@navy.mil.my | Tel : (60)3-40160159
Paparan Terbaik : Mozilla Firefox / Google Chrome / Microsoft Edge
HAKCIPTA | DASAR & PRIVASI | PENAFIAN | PETA LAMAN